Bevrijdingspop Herdenkingsconcert 2018 van beklemmend naar swingend

De bevrijding vieren is mooi, maar vooraf stilstaan bij diegenen die hun leven gaven voor onze vrijheid is misschien nog wel mooier. Daarom vond op 4 mei 2018 opnieuw het Bevrijdingspop Herdenkingsconcert plaats. Met zeer persoonlijke verhalen en muzikale inbreng van het Kennemer Jeugd Orkest en Alain Clark.

Tijdens de opening op het Herdenkingsconcert door Bevrijdingspop-voorzitter Simon Raedts stond verzet centraal. ‘Wanneer kom je in verzet? En wanneer staak je je verzet?’, was de centrale vraag die de voorzitter aan het publiek meegaf.

Jonge soliste

Hierna opende het Kennemer Jeugd Orkest het Herdenkingsconcert ingetogen. De pas 14-jarige contrabas soliste Sasha Witteveen bracht het publiek in vervoering met haar volwassen vertolking van Reverie van componist Giovanni Bottesini.

Persoonlijk en beklemmend

Zeer persoonlijk werd het met de intermezzo’s van de officiële én de officieuze Haarlemse stadsdichter. Willemien Spook, stadsdichter sinds 2016, schreef een gedicht over dromen naar aanleiding van een beklemmend oorlogsverhaal uit haar directe omgeving.

Spoken word performer Joshua Baumgarten drukte het publiek met de neus op de feiten door zich in een vurig betoog hardop af te vragen: “Wat betekent een dag herdenken als we vergeten wat we de andere 364 dagen doen?”

Herdenken naar vieren

In het optreden van Alain Clark onder begeleiding van het Kennemer Jeugd Orkest werd het publiek meegenomen van herdenken naar vieren. Clark startte ingetogen, maar al snel gingen de handen de lucht in bij een swingende uitvoering van Father and Friend – uitgevoerd samen met zijn vader Dane. En bij het slotnummer Blow me Away nam hij alvast een voorschot op het vieren van de vrijheid.

Het Bevrijdingspop Herdenkingsconcert werd bijgewoond door circa 5.000 bezoekers. Haarlem maakt zich nu op voor een zonnige, zaterdagse Bevrijdingspop vol grote namen, beginnende artiesten en mooie ‘Blikopeners’-themaprojecten.

Foto: Roel Syperda