Zelf willen we natuurlijk opgevangen worden als we vluchten. Maar hoeveel vluchtelingen kun je als land ‘aan’? En mag je mensen na een oorlog verplichten terug te keren naar hun land van herkomst? Op vrijdag 2 februari gingen leerlingen van 3 VWO van het Schoter uit Haarlem-Noord in de Toneelschuur met elkaar in debat over deze en andere knap lastige kwesties.
Darkest Hour
De leerlingen deden mee aan het Bevrijdingsdebat van Bevrijdingspop. Na een voorwoord door Bevrijdingspop-bestuurslid Monique Rietveld werd eerst de film Darkest Hour vertoond. Deze film speelt zich af in de bunkers van waaruit Winston Churchill tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn oorlogskabinet leidde. We zien hoe hij samen met zijn kabinet Engeland door de lastige keuzes van ‘vrede of vrijheid’ heen loodst.
Nieuwe voorzitter legt pittige stellingen voor
Na de film startte het Bevrijdingsdebat, geleid door de nieuwe Bevrijdingspop-voorzitter Simon Raedts. Er werd gediscussieerd aan de hand van stellingen:
- Iedereen mag zijn of haar mening geven zonder dat hier een grens aanzit.
- Als een ander land in oorlog is, moet Nederland zich hier niet mee bemoeien.
- Als de oorlog over is, moeten vluchtelingen terugkeren naar hun land van herkomst.
- Nederland moet andere landen in tijd van oorlog helpen door het accepteren van meer vluchtelingen.
Iedereen wil helpen, maar waar leg je de grens?
De leerlingen hadden de stellingen vooraf besproken in de klas. En na een aarzelend begin – best eng hoor, op het podium staan! – kwam de discussie stevig op gang. Natuurlijk wil iedereen een ander helpen. Maar in hoeverre kunnen we vanuit Nederland eigenlijk beoordelen of een land veilig is, of prettig? Bovendien: moet de regering hierin een rol hebben? Hoe zit het met vluchtelingenkinderen? En moet er misschien een overkoepelend orgaan worden ingesteld dat alles regelt?
Mag je eigenlijk alles zeggen over dit onderwerp, als je het kunt onderbouwen? Ook als dit heel erg is?
Volwassen debat
Wat vooral opviel aan het debat, was de volwassen wijze waarop de leerlingen stellingnamen en hun gekozen posities vervolgens verdedigden. In de lessen wordt de komende tijd op Het Schoter doorgepraat over dit onderwerp. Want uitgepraat over vrijheid en vluchtelingen zijn de leerlingen nog lang niet!
Leerlingen en leerkrachten van Het Schoter, medewerkers van de Toneelschuur en andere betrokkenen: dank je wel voor jullie medewerking aan het Bevrijdingsdebat! Graag tot 4 en 5 mei in de Haarlemmerhout!
[av_gallery ids=’8877,8875,8876,8870,8872,8871,8873,8874,6924,8869,8868,8867,8866′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’5′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’avia_lazyload’ admin_preview_bg=” av_uid=’av-2zkqwy’]