Ellij legt een wijde soundscape over het festivalterrein

Ellij heeft als winnaar van de Rob Acda Award de eer gekregen om Bevrijdingspop 2019 te openen. Zodra de bandleden het podium betreden, klinkt er een wijde soundscape die een auditief dekentje over het festivalterrein legt. Frontman Ruben Bausch speelt op z’n 12-snarige gitaar een 80’s revivalpartijtje dat in contrast met de anticiperende soundscape gelijk de sfeer van de band duidelijk maakt.

Duistere droompop

Een paar nummers de set in wordt een duister droompopliedje, gevolgd door fuzzrock-invloeden die door de twee drummers ontzettend strak worden voorzien van een discobeat. De tweede zangeres Iris van Dijk neemt de leadzang hier eventjes over en stuwt de band daarmee richting elektropop zoals Björk het gemaakt zou kunnen hebben.

Deodorant spuitbus

Met nog maar twee liedjes te gaan kondigen ze aan een nummer te spelen wat op spotify te vinden is. De experimentele zang waar het mee begint, loopt over in perfect gestroomlijnde ‘in your face’- drie-stemmigheid en biedt zo mooi perspectief naar elkaar. Het geluid dat van de basgitaar van Tom Radsma afkomt, lijkt inmiddels erg op dat van een elektrische gitaar, waar gitarist Duck Zwolsman een deoderant spuitbus gebruikt om het gewenste effect uit zijn gitaar te halen. Voor het laatste liedje wordt de gitaar van de frontman weggelegd en knallen ze nog even een elektropop-hit met invloeden van De Staat het publiek in. Als de dag al zo begint, zou ik zeggen: laat de rest van Bevrijdingspop maar komen!

Door: Joep Boode
Foto: Archie Backx